«
Den 28 april ordnade Centrum för samhällsorientering i Stockholms län en fortbildning för...
»
Fortbildningen för samhällskommunikatörerna i juni hade fokus på att starta företag. Under...

Fortbildning – Larmnummer och kortutbildade

Fortbildningen den 19 maj handlade dels om larmnummer och dels om kortutbildade. Vi fick möjlighet att ha fortbildningen i SOS Alarms lokaler, i ett rum cirka 30 våningar ned med utsikt över själva larmcentralen. Där fick vi förklarat av personal på SOS Alarm om hur det går till när ett samtal kommer in till larmcentralen och att det alltid finns läkare och sjuksköterskor till hands som kan hjälpa till med samtalen. Om personen som ringer inte kan svenska, kan samtalet föras antingen på ett annat språk som personalen talar eller används tolkar. Det finns möjlighet att tolka till omkring 200 språk. Med tolk blir det tre personer inblandade i samtalet, vilket gör att de tar de lite längre tid än genomsnittsamtalet. Det vanligaste språket samtalen tolkas till är arabiska.

Vilka är egentligen Sveriges viktigaste telefonnummer? Och hur ska dessa nummer användas? SOS Alarm har låtit tillverka ett material om larmnummer, särskilt anpassat för dem som lär sig svenska. Det var uppskattat av samhällskommunikatörerna att få tydlig information om vilka larmnummer som finns och när de olika numren ska nyttjas, som de sedan kan föra vidare till deltagarna i kurserna.
112 – Nödnummer vid fara för liv, egendom och miljö
1177 – Sjukvårdsrådgivning på telefon
114 14 – Polisens nummer vid icke-akuta händelser
113 13 – Informationsnummer vid olyckor och kriser
Allt material finns på SOS-Alarms hemsida på länken nedan.

Under förmiddagen lärde vi oss även mer om kortutbildade och analfabeter. Det finns en speciell Sfi i många kommuner i Stockholms län som denna målgrupp kan läsa, kallad Sfi-bas. Det är heltidsstudier som är båda grundutbildning och arbetsmarknadsintroduktion, som utgår från deltagarens förutsättningar och behov. Förutom svenskaundervisning innehåller utbildningen även modersmålundervisning och basämnen, etc. Vi lärde oss även mer om hur samhällskommunikatörerna på bästa sätt kan ska ge information till analfabeter. Några tips är att ge viktig information på modersmålet, ge information separat till analfabeter och att be deltagarna återupprepa informationen till varandra för att på så vis se vad som behöver upprepas eller förtydligas.

 

SOS Alarm – information finns på en mängd olika språk.
Utbildningsmaterial om larmnummer för dig som lär dig svenska

«
Den 28 april ordnade Centrum för samhällsorientering i Stockholms län en fortbildning för...
»
Fortbildningen för samhällskommunikatörerna i juni hade fokus på att starta företag. Under...
RSS
Follow by Email
Facebook
Twitter